Planning

Clarify the main features of the project planning with your partners. In particular:

  • What the project should achieve (vision and objectives)
  • In which systems changes should be effected (settings, stakeholders and target groups)
  • How these should be achieved (strategies and measures), and
  • What resources are needed for this (budget)

Projects   Programs

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  • Das Projekt hat eine Vision und wirkungsorientierte, überprüfbare Ziele.

    Indicators Project phases
    PD IM VA

    Das Projekt beruht auf einer Vision, was in welchen Settings, bei welchen Zielgruppen und gegebenenfalls bei welchen Multiplikatoren längerfristig verändert werden soll.

    Die Ziele sind aus der Projektbegründung nachvollziehbar abgeleitet.

    Die Ziele in Bezug auf die Settings und Zielgruppen sind wirkungsorientiert (Wirkungsziele).

    Alle Ziele sind smart: d. h. spezifisch, mess-/überprüfbar, anspruchsvoll, realistisch, terminiert.

  • Das Projekt ist auf nachhaltige Wirkungen ausgerichtet.

    Indicators Project phases
    PD IM VA

    Um nachhaltige Strukturveränderungen in den gewählten Settings zu erreichen, setzt das Projekt gleichzeitig auf mehreren Handlungsebenen an (Individuum, Gruppe, Organisation, Lebenswelt, Politik/Gesellschaft).

    Das Projekt fördert eine vertiefte Auseinandersetzung der Zielgruppen mit dem gewählten Gesundheitsthema (Intensität, Wiederholungen) und fördert dadurch selbstbestimmte Entwicklungsprozesse.

    Das Projekt fördert zur Erhöhung seiner Wirksamkeit das aktive Engagement von Multiplikatoren und Bezugspersonen.

  • Die Vorgehensweise ist mit Bezug auf vermutete Wirkungszusammenhänge nachvollziehbar begründet.

    Indicators Project phases
    PD IM VA

    Die Zusammenhänge zwischen Massnahmen und Zielen des Projekts werden dargelegt (z. B. anhand von Wirkungsmodellen).

    Die Vorgehensweise (Strategien, Massnahmen und Methoden) ist unterschiedlichen Kontexten angepasst und geeignet, die Zielgruppen und Ziele zu erreichen.

    Die Akteure der Settings (Anspruchsgruppen, Multiplikatoren, Zielgruppen) sind in die Erarbeitung der Massnahmen, Methoden und Produkte einbezogen.

    Multiplikatoren erfahren durch das Projekt einen konkreten Nutzen.

  • Die Wahl der Settings, Zielgruppen und gegebenenfalls Multiplikatoren ist mit Blick auf die intendierten Wirkungen plausibel begründet.

    Indicators Project phases
    PD IM VA

    Die Besonderheiten der Settings, Zielgruppen und Multiplikatoren (Merkmale, Grösse, Ressourcen usw.) sind bekannt und beschrieben.

    Settings, Zielgruppen und Multiplikatoren sind so gewählt, dass die grösstmögliche Wirkung erzielt werden kann.

    Settings, Zielgruppen und Multiplikatoren sind so gewählt, dass gesundheitliche Chancengleichheit gefördert und entsprechende Ungleichheiten und Diskriminierungen vermindert werden.

  • Die für das Projekt notwendigen finanziellen und personellen Ressourcen sind sichergestellt.

    Indicators Project phases
    PD IM VA

    Sämtliche für die Planung, Durchführung und Evaluation des Projekts erforderlichen Ausgaben (Sachaufwand, Personalaufwand usw.) und Einnahmen (Eigenmittel, Drittmittel) sind budgetiert und ausgeglichen.

    Die Interessen von Finanzgebern oder Sponsoren sind vereinbar mit den Werten, die dem Projekt zugrunde liegen, und mit den Sponsoring-Richtlinien der gewählten Settings.

    Die finanziellen Mittel und die personellen Ressourcen von Dritten (Partner, Multiplikatoren, Zielgruppen) sind verbindlich zugesichert.

    Die Massnahmen sind finanziell und zeitlich realistisch geplant, so dass die gesetzten Ziele erreichbar sind.

Quality criteria (projects) 5.2 (pdf)

  • You need to establish a detailed budget for project drafts and submissions. This list will help you check if you have considered the most important and expensive items.

    Checklist (pdf)
  • This document provides information on the aspects that need to be developed in some depths when submitting a idea or draft. A list of such elements is also provided as a Microsoft Word document.

    Instructions (pdf) | Template (doc.zip)
  • This document provides information about the elements that should be mentioned in a draft. A list of such elements is provided in Word format and can be completed directly or printed out.

    Instructions (pdf) | Template (doc.zip)
  • The evaluation chart will help you decide on the most appropriate methods for assessing the achievement of an objective or an intermediate target. The systematic assessment of results will help you in the management of your project and will provide evidence of success. The chart also provides space for additional questions to do with evaluation. Questions regarding evaluation type, data collection methods, time frames and assignment of responsibilities will be determined on the basis of this document.

    Evaluation_chart

    Instructions (pdf) | Template (doc.zip)
  • The Swiss Model for Outcome Classification in Health Promotion and Prevention (SMOC) is a tool which may be used for analysis and quality development. In order to exploit its full potential, it should not be used by the project manager or evaluator alone, but should be used collectively e.g. in a meeting of the entire project team, or between the evaluators and key project members, etc. Generally speaking, the SMOC can be used to analyse a situation, to plan an intervention and to evaluate a measure.

    Outcome classification

    Instructions (pdf) | Overview (pdf) | Template (ppt.zip)
  • The planning chart is the most important and central tool for the planning of a project. Its function is:

    • to separate visions, aims and objectives (effects/results) from strategies and measures (activities)
    • to specify and to clarify project aims and objectives
    • to define indicators for success and desired target values
    • to decide on strategies
    • to break down the project into distinct stages marked by 'milestones'

    Planning chart

    Instructions (pdf) | Template (doc.zip)
  • Are the strategies and measures suited to achieving the project objectives?
  • Are sufficient financial and staff resources available to implement the measures to a high standard?
  • Have you budgeted for contingencies?
  • An indicator is a dimension that can be measured, observed and analyzed by empirical methods. Indicators serve as surrogate measures when assessing (usually complex) phenomena that cannot be directly quantified or evaluated.
  • Concrete activities derived from a strategy, with clearly defined time points and responsabilities, with the aim of achieving project goals and (intermediate) objectives.
  • Milestones are breakpoints in the implementation phase of a project. Milestones divide a project into several stages (of roughly equal length) and are a useful project management tool. The name is derived from the literal meaning: every mile a stone.
  • Structured summary of first ideas and investigations for a planned project.
  • The state of a particular system desired by the end of a project.
  • A project plan is a binding planning document. It contains the justification for the project, describes its goals, the way how the project will be implemented and what resources are necessary.
  • SMART objectives are 'Specific', 'Measurable', 'Achievable', 'Realistic' and 'Time-limited'.
  • Stakeholders in a setting or in an organization are groups whose members have certain expectations (of the setting or the organization) or who may make demands. They include individuals: who are involved in providing a service (e.g. collaborators), who influence the service provision (e.g. partners, authorities), or who are touched by the service provision (e.g. clients).
  • In projects, strategies describe the approximate causal pathways of the planned intervention(s). The formulation of strategies contributes to making implicit effect models explicit, and thus allows one to reflect on and reconsider those models. Strategies are defined along with project objectives, and together they form the basis for defining specific measures.
  • Population groups or stakeholders in a specific setting which will be affected by the interventions' objectives and measures.
  • A vision includes the long term perspective of a desirable future state, which goes beyond the duration of the project. It is the guiding principle of a project.
Last modification: 18 November, 2013 19:27